نشانه شناسی نقوش سنگ قبور قبرستان تخت فولاد اصفهان
نویسندگان
چکیده مقاله:
در قبرستان تخت فولاد اصفهان که قدم بگذاریم، از مشاهیر و دانشمندان آرمیده در آن که بگذریم، این مکان حاوی گنجینهای از نقوش و تصاویر میباشد و در این رهگذر، تبلور نقوش حیوانی شیر و ماهی در کنار دیگر تصاویر، نشان از اهمیت و نقش ویژه آنها در میان باورها و عقاید انسانی میباشد. شیر که در این قبرستان به صورت نقش گود، برجسته و مجسمه نمود پیدا کرده است، در هنر و فرهنگ بسیاری ملل، به عنوان سمبل شجاعت، قدرت، دلاوری، آتش، پرتو خورشید، پیروزی، روح زندگی، سلطنت، عقل، غرور، مراقبت و محافظت شناخته شده است. ماهی نیز که به صورت تکی و جمعی غالباً داخل گودال حوض مانند تصویر گردیده، علاوه بر زیبایی فوقالعاده کالبدی، دربرگیرنده مفاهیم مستقیم و نمادین بسیاری است. در این تحقیق با گردآوری 600 نمونه از سنگ قبور و بررسی 150 نمونه شاخص، با روش توصیفی– تحلیلی، در روند شناسایی تزئینات، به طبقهبندی گونههای نقوش در قالب اشکال گیاهی، انسانی، حیوانی و اشیاء، پرداخته شده است. یافتههای این مقاله نشان میدهد که نقوش، صرفاً جنبه تزئینی نداشته و علاوه بر اشاره مستقیم به مفاهیم، سندی است که ویژگیهای اعتقادی، فرهنگی و اجتماعی دوران را آشکار میسازد.
منابع مشابه
نشانه شناسی فرهنگی نقوش سنگ قبور: با تاکید بر نقش شانه در تخت فولاد اصفهان
این مقاله فاقد چکیده میباشد.
متن کاملّبررسی و مقایسه تطبیقی طشت¬آبهای قبور در آرامگاه¬های تخت¬¬فولاد و ارامنه اصفهان
چکیده هنر، معماری و ادبیات ایران و جهان مملوّ از آفرینشهایی است که با کمک نمادها و نشانهها در جهت تقدّس و احترام گذاشتن به طبیعت و عناصرِ آن عمل مینماید. اسطورههایِ آبحیات، چشمههای مقدّس و معابدِ تقدیس آب از دنیای کُهن و سنگابها و سقّاخانهها از دورههای اخیر، همگی توجّه به عنصر آب را متذکّر میشوند. «طشتآبها» با حجّاری و تزیینات زیبا، از دیگر اَشکال نمادین هستند که گرچه روی قبور حَک شد...
متن کاملطراحی و گرافیک خطوط سنگ های قبور تخت فولاد و ابیانه استان اصفهان
خوشنویسی در طول تاریخ برای مسلمانان هنری مقدس بوده و برای ایرانیان با توجه به ظرایف جایگاه و تنوع کاربردی از گذشته تا به حال همواره اعتباری خاص داشته است. در این تحقیق شیوه های گوناگون خوشنویسی وسیر تحول و تکامل خط عربی از کوفی نخستین تا خوشنویسی نوین امروزی بررسی و از نمونه های خوشنویسی و خطوط حکاکی شده در سنگ قبور تخت فولاد مطالبی عنوان شده است .در بخش اول سیر تحول , تکامل خشنویسی اسلامی در ط...
15 صفحه اولبررسی ساختار طراحی و نشانه شناسی نقوش سنگ قبرهای قبرستان دارالسلام شیراز- پروژه عملی: تصویرسازی
چکیده: «سنگ قبر» به دلیل ارتباط خاصی که با مذهب و همچنین شرایط اجتماعی و فرهنگی یک جامعه دارد، به سهولت می تواند انبوهی از باورها، ارزش ها و ویژگی های محیط خود را در بر گرفته و از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار گیرد. دین و هنر دو عامل تأثیرگذار در شکل گیری نقوش سنگ قبرها به شمار می آیند و در هنری که با مذهب در ارتباط است، به نظر می رسد نقوش بیشتر از آن که جنبه ی تزیینی داشته باشند، از معنایی ...
15 صفحه اولّبررسی و مقایسه تطبیقی طشت¬آبهای قبور در آرامگاه¬های تخت¬¬فولاد و ارامنه اصفهان
چکیده هنر، معماری و ادبیات ایران و جهان مملوّ از آفرینشهایی است که با کمک نمادها و نشانهها در جهت تقدّس و احترام گذاشتن به طبیعت و عناصرِ آن عمل مینماید. اسطورههایِ آبحیات، چشمههای مقدّس و معابد تقدیس آب از دنیای کُهن و سنگابها و سقّاخانهها از دورههای اخیر، همگی توجّه به عنصر آب را متذکّر میشوند. «طشتآبها» با حجّاری و تزیینات زیبا، از دیگر اَشکال نمادین هستند که گرچه روی قبور حَک شد...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 19 شماره 4
صفحات 67- 76
تاریخ انتشار 2014-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023